2010. 03. 19.

No comment, no villamos?

A történet olyan különös, amennyire debreceni. A Közbeszerzési Döntőbizottság ideiglenesen megtiltotta  Debrecen önkormányzatának, hogy aláírja azt a szerződést, amelynek értelmében tizennyolc villamost vásárolnánk a spanyolországi C. A. F. -tól. Hivatalos indoklását nem osztották meg velünk, ezért csak találgatni lehet.

Mint ismeretes, ez már a negyedik pályázat volt. Az első három eredménytelenül végződött. Végül az önkormányzat döntött: a spanyolokkal kötnek szerződést 44 millió euró értékben. 2013-tól már nem zötyögnénk, hanem suhannánk Debrecen utcáin, ha minden jól alakul. Most éppen nem úgy néz ki.

Érdekes, a Kötött Pálya szakírója már az eredmény kihirdetésének napján megjósolta, hogy nagy valószínűséggel meg fogják támadni a döntést. Néhány nappal később már konkrét magyarázatot is adott a történtekre:

"Az olasz AnsaldoBreda magyar partnere, a BKV VJSZ Kft. azt közölte, biztosan fellebbeznek az őket kizáró döntés ellen, bár a jogorvoslati kérelem szövege még nem készült el, így nincsenek részletek. Annyit elmondtak, hogy szerintük Debrecen két kisebb formai hiba miatt érvénytelenítette a pályázatukat, márpedig az ilyen elírásokat nem kellene kizáró oknak tekinteni. (Az olaszokat éppen partnerük miatt diszkvalifikálták, a VJSZ ugyanis alvállalkozóként és erőforrásnyújtóként is szerepelt.)
A VJSZ-nél ugyanakkor utaltak arra is, hogy jogorvoslatukban szerepel az a probléma is, hogy a nyertesnek hirdetett CAF ajánlata nem felel meg a kiírásnak. A szállítható utasok száma ugyanis legfeljebb a 25-szöröse lehetne a felszállósávokénak, vagyis azoknak a csatornáknak, ahol egyszerre egy utas tud le- vagy felszállni. (Egy szimpla ajtó tehát egy, egy dupla két sávnak minősül.) Márpedig a CAF anyagában erre a mutatóra 38,4-es szám szerepel."

Az ügy lezáró (?) összefoglalója is olvasható a kiváló blogon, ebben a lehetséges következményekről is szó esik. A Kötött Pályát - naprakész és tartalmas mondanivalója mellett - csak azért emeltem ki ilyen részletesen, mert a helyi sajtóban nyoma sem volt kétségeknek. Ahogyan napvilágot látott a hír, máris mutogatták a C.A.F. villamosok(hoz nagyon hasonló járművek) képeit, szenzációként tálalva. Nem hibáztathatók, többnyire csak a városházi sajtóanyagokat olvassák, témához kapcsolódó írásokat nem.

A Népszabadság utóbb vette a fáradtságot, hogy kérdezősködjön. Győr Mihály, a Közbeszerzések Tanácsa főosztályvezetője nem kívánt folyamatban lévő ügy részleteiről beszélni.

A DERKE elnöke, Jónás Zoltán szerint vélhetően "nem a pályázó cégek tévedtek – hiszen többen is hibás adatot adtak meg –, hanem a városházán történhettek szakmai hibák a pályázat kiírása során."

Ilyenkor illene a legfőbb illetékesnek is megszólalnia. Kovács Zoltán, a debreceni önkormányzat kommunikációs tanácsnoka mindössze annyit fűzött a DERKE elnökének szavaihoz: tiszteletben tartja mások véleményét, de ezzel nem ért egyet, ezért „no comment”.

No comment. A világ egyik legjobb kifejezése. Politikusok és közéleti szereplők akkor használják, mikor nem tudnak mit mondani. Kínjukban vagy zavarukban. Azért is érdekes Kovács Zoltán no nyilatkozata, mert más, egészen nevetséges ügyekben viszont nem győzi írni a hosszú válaszokat, amelyek általában csöpögnek a gúnytól és a lenézéstől. Most viszont nincs hozzáfűznivalója ahhoz, hogy ők hibáztak-e.

Nincs komment, de nem baj. Inkább olvassuk a Kötött pálya blogot. Onnan szinte azonnal megtudhatjuk, amiről a debreceni sajtón és illetékeseken át csak hetek múlva értesülhetnénk. A hozzáállásról csak annyit: no comment.

Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Startlaphoz Add az iWiW-hez Add a Google Reader-hez

4 megjegyzés:

  1. Mindenkitől várták a zsetont, de volt, aki nem fizetett, inkább támadott. Hát ez tényleg érthetetlen jelenség lehet a kommunista időket is meghazudtoló korrupcióhoz szokott vezetőknek. Felháborító lehet nekik, hogy nem mindenki korrumpálható, és hogy képtelenek voltak egyik céget kijátszani a másik ellen.
    Hogy dögölnének meg!
    Assassination politics kéne ide, nem hímező-hámozó vezetés.

    VálaszTörlés
  2. Nekem a "megtiltotta" szó tetszik nagyon. Megtiltották az önkormányzatnak, hogy aláírja. Hogy megnyúlhattak az arcok. Hajrá kettes villamos, aki hülye, az meg ne foglalkozzon közbeszerzési pályázatokkal.

    VálaszTörlés
  3. Egyébként a nyertesként kihozott jármű 32m és 233 hely van rajta (egy nem nyertes pályázó ezt a kapacitást is megtámadta, mert szerinte irreálisan nagy). Na most én nem ritkán látok olyat, hogy a 31-es egy 15m-es busz, ami 100 főre van cimkézve (szerintem ez a kapacitás sincs túl okosan kikalkulálva). A 18 méteres busz kapacitása papíron 165 fő.
    Szerintem a jelenlegi jegyárak és a nyújtott kapacitás nem indokol ekkora villamost. Ha így fogy az utas (hogy kisbusz is elég) akkor szerintem mire kész lesz minden, addigra már nem is lesz elég utas. Akik maradnak azoknak meg nem kell ekkora kapacitás. Persze tudom EU-s pénz el kell ... költeni.

    VálaszTörlés

Ide debbenj: