A két DKV-s bombariadó kapcsán számos cikk látott napvilágot, a dehír-en sok videó, interjú is található az eset kapcsán. A kedvencem a Debrecen televízió Esti Közelkép című műsora, ahol a riporter Illyés Zsolttal a DKV Zrt. forgalmi igazgatójával és Tóth Ferenccel, a Hajdú-Bihar Megyei Rendőrfőkapitányság bűnűgyi osztályvezetőjével beszélgetett a történtekről. Bennem ez a beszélgetés számos kérdést felvetett, több ponton sem értek egyet a válaszokkal, a magyarázataikkal, terveikkel.
1. Okozott kár
Kinek és mekkora kárt okoztak valójában a bombariadók? Bár a DKV képviselője szerint nincsenek pontos számítások, de úgy gondolják, hogy a szombaton 2 millió forint, csütörtökön pedig 5 millió forint káruk keletkezett. Ez két nagy tételből áll össze szerinte: egyrészt a "rezsikilométerből", ugyanis a forgalomból kiszedett járműveket le kellett vinni a telephelyre, másrészt a kieső jegybevételből.
Nekem ezzel annyi a problémám, hogy nem értem milyen plusz költsége van a telephelyre utazással, hiszen ezek a járművek amúgy is forgalomban lettek volna, fogyasztották volna az üzemanyagot, kellett volna rájuk sofőr stb. A járművek átvizsgálását nem ők, hanem a rendőrség végezte, szóval ez nekik nemigen okoz plusz kiadást.
A kieső jegybevételt sem értem, elővételben 250 Ft egy jegy, a sofőrnél 320 pénz. Ha ők egy szombat estén négy óra alatt eladnak 2 millió forint árú jegyet, tehát kb. 6-8000 darabot egy ekkora városban akkor nagyon menő cég, le a kalappal. :D
Egyébként az is remek, hogy 23 órára helyreállították első nap a forgalmat, hiszen akkor már úgysem jár semmi.
A riportban ezzel kapcsolatban több dolgot sem tisztáztak: itt valójában hatalmas kára - bár valamennyi nyilván volt, azt nem vitatom - nem a DKV-nek volt, hanem azoknak a debreceni utasoknak, akik előre megváltották a bérletüket, mégsem tudták igénybevenni a szolgáltatást. Jelentős kára volt még az adófizetőknek, hiszen rengeteg rendőrt küldtek a buszok átvizsgálására.
2. Indíték
Vajon mi lehet az indíték? Amire a DKV embere kapásból gondol, hogy esetleg a megbírságolt bliccelők, talán egy volt alkalmazott lehet, aki berágott a cégre, vagy másik lehetőségként röhögcsélve hozzáteszi: "az utasok közül nagyon sok felháborodott utas van, akik idézőjelben haragszanak a DKV Zrt.-re, mert hát mi csak díj ellenében szeretnénk elvinni őket, ingyen nem".
Szóval így állunk, ilyenek ezek az utasok. A tisztelet is megvan, becsülik, sokra tartják azokat, akinek szolgáltatnak.
Azért helyi utasként én jelezném tisztelt Illyés úrnak, hogy nem azzal van a probléma, hogy fizetnünk kell, nem is keveset, hanem azzal amit cserébe (nem) kapunk. Szerintem nagyon sok utast felháborít a zsúfoltság, a kevés járat, a követhetetlen sebességgel változó menetrendek, az, hogy folyton variálják a bérletváltás, hogy nem pontosak a járatok, az, hogy sokan rettegve várják a szeptemberi új menetrendet...
3. Megelőzés
Persze belső utasításokkal, szabályzatokkal készültek a hasonló esetekre. Szellemileg és technikailag is nagyon felkészültek, és így már rutinjuk is van. Aha. :D Felszereltek egy hívószámkijelzőt is, remek.
Nagyon jól néz ki ez a megújult blog kinézet, gratulálok.
VálaszTörlésCikkhez hozzászólva, annyira kíváncsi lennék, ha pár hivatalos személy olvasná a blogot hogy kommentálná, mindenféle rizsa nélkül.
Már majdnem rászántam magam, hogy leüljek és megírjam ezt a posztot, de megírtad helyettem. Köszönöm! :D
VálaszTörlésBennem is megfogalmazódott az a kérdés, hogy hogy jött össze nekik a 7 millió??(meg is kérdeztem a dkv figyelő és a haon cikk fórumán is)
VálaszTörlésAkárhogy is nézem a bérletet és a 250 Ft-os jegyet elővételben váltjuk, tehát független az aznapi utazástól. Egyedüli bevétele a járművön váltott jegy ára és a bírság, amit a bliccelőktől szed be!! Nem hiszem, hogy ezekből kijön a 7 millió!!
Pannóca! Írtam néhány saját gondolatot is a posztajánlód mellé a DKV-figyelőn: http://dkvfigyelo.blog.hu/2010/08/15/blogajanlo_a_dkv_s_bombariadokrol
VálaszTörlésNeszesemmifogdmegjól? :D A számból vetted ki a szót. :)
VálaszTörlés1. Okozott kár - a DKV-nak:
VálaszTörlésNem csak az a költség, ha járnak a buszok, de az is, ha nem, miközben járhatnának: a fix költségek ugyanúgy felmerülnek (pl. amortizáció, GPS díja, stb.), ráadásul ebben az esetben anélkül, hogy a szolgáltatást nyújtotta volna a cég, ezen túl pedig fizetnie kell a sofőrt, a forgalomirányítót és a többi szükséges erőforrást is (amit üzemszünet esetén nyilván nem tenne meg), plusz ahogyan mondták is, potyán ki-bejártak a buszok a telephelyre és az induló állomásra. Ezek azok a költségek, amelyek bár felmerültek volna (az utóbbi kivételével), de történt volna szolgáltatásnyújtás is. És itt jön képbe a további kár: az el nem adott jegyek, illetve a korábban eladott jegyeket nem tudták felhasználni (lehet, hogy ezt előre megvették, de a későbbiekben fogják azt felhasználni, tehát ugyanúgy ez is kár!)
Az említett milliós tételnek valószínűleg a nagyobb hányada a felmerült, de meg nem térülő költségek, kisebb hányada a kieső bevétel (illetve teljesített szolgáltatás az előre megváltott jegyek esetén).
2. Indíték
Én nem vettem magamra a bliccelőkre való utalást. A postíró igen. Hm. Kétségtelenül elég gyenge poén volt és nem is illett ide, de azért egyértelműen azokra vonatkozott, akik inkább nem fizetnek a szolgáltatásért, mint azokra, akik rendszeresen bérlettel utaznak.
3. Megelőzés
Nem tudom, milyen kütyüt kaptak, de - ha jól tudom - van olyan kütyü is, ami akkor is kijelzi a hívó számát, ha az letiltotta, illetve képes a hívás lokalizálására. Ez azért nem egy szimpla hívószámkijelző! Bár a beszélgetésből én is csak arra gondoltam, hogy egyszerűen a telefonközpont rögzíti a bejövő hívások telefonszámát a hívott mellékekre bontva.
Nem a DKV a kedvenc vállalatom, és szerintem is gáz, hogy a kezdeti jó szolgáltatások (Utastájékoztatók a járműveken, megállókban stb) nem teljesen működnek már, de azért ez a post kikényszerítette belőlem az objektívebb hozzászólás!
Dettó:
VálaszTörlés1. Amit az egyes pontban írsz azt mindenképp ki kellett volna fizetnie a DKV-nak, ha jártak volna rendesen a járművek, ha nem, erről beszéltem. A bérleteket meg amúgy is már megvették előre az emberek. A fel nem használt előre megváltott jegyeket később el lehet használni. Az utasoknak volt itt igazán nagy kára, akik nem, vagy csak nehezen jutottak haza. (Ez nyilván a betelefonáló hibája, nem a dkv-é, de azért a tényeket ne ferdítsük el.)
2. Még életemben nem blicceltem (épp amiatt bosszant, mert én bizony megveszem mindig a bérletet), autóm sincs, így nem parkolok, de gondolj amit akarsz, ha ez téged - vagy a főnökeidet - megnyugtat. :D
Detto:
VálaszTörlésSzóval azt mondod, az ország második legnagyobb városában a tömegközlekedést szolgáltató cégnek nincs előre kidolgozott forgatókönyve bombariadó esetére, és pláne nincs meg a technikai háttere ahhoz, hogy hozzájáruljon a sikeres nyomozáshoz? Két bombariadó kellett ahhoz, hogy beszereljék azt a hívószámkijelző eszközt? Ebből akár feltételezhetjük, hogy egyéb rendkívüli helyzetben sem állnának helyt, ami "nem szép" dolog.
"szerintem is gáz, hogy a kezdeti jó szolgáltatások (Utastájékoztatók a járműveken, megállókban stb) nem teljesen működnek már"
Ne szépítsünk: A buszok külső-belső kijelzői és hangos utastájékoztatói sosem működtek teljesen! A megállók kijelzője pedig vicc - nem helymeghatározás, hanem menetrend alapú, így az értelme elhanyagolható (de legalább sokba került).
Külön kiemelném, hogy ma menetrendváltás volt és ki voltak írva a segner téri megállóban a józsai buszok, amik egy másik megállóban álltak meg. 10-15 embernél többen biztos nem vártak a buszra, ami nem is arra jár. Amikor a 10, 14, 32 terelés megszünt előző héten akkor is vártak rossz megállóban egy páran. Menetrend váltáskor a nagyobb végállomásokon szerintem a hangos tajékoztatás is szükséges lenne a megállókban, ahogy Nyíregyházán működik például.
VálaszTörlésDetto:
VálaszTörlésLehet, hogy kekecnek tünök, de nem tudtál (engemet se) meggyőzni arról, hogy reális a 7 milliós kár!
Amortizáció: szerintem fix összegként van betervezve a dkv költségvetésébe és mivel nem kölekedtek a járművek, így a kopásuk sem duplázódott ezalatt az idő alatt.
Gps - szerintem itt Debrecenben felesleges kiadásnak tartom. A sofőrnek minek, hiszen meghatározott útvonalon közlekedik és valaha voltak a buszokban rádiótelefonok, tehát a forgalomirányítókkal tudtak kommunikálni. Az utasoknak pedig felesleges.
A sofőrök és forgalomirányítók bére: is-is. A járműveket a sofőrök szállították a telephelyre és a forgalomirányító rendelte be őket nem? Tehát valamilyen munkavégzés azért csak volt!! Ráadásul ők nem tehettek az egészről. Nincsenek ők annyira megfizetve, hogy ez ilyen jelentős kiadás lenne!
"potyán ki-bejártak a buszok a telephelyre és az induló állomásra." - tudtommal ez egy egyszeri út volt oda-vissza, tehát nem félnapot keringtek üresen a városban a járművek!
(mennyi üzemanyagot spóroltak meg, azzal hogy nem közlekedtek? - ez viszont nem kiadás, hanem bevétel!)
Jegybevétel - mint korábban is írtam, a bérletek és az előre megváltott jegyek fix bevételek a szolgáltatónak utazástól függetlenül!!
Mivel én (szerencsére) csak alkalmi utasa vagyok a dkv-nak, elővételben veszem meg a jegyet és előfordul az is, hogy nem azonnal utazok vele, hanem pár nap, vagy pár hét múlva. De a szolgáltatást már előre kifizettem!!
Nem hiszem el, hogy az előre ill. a járművön megváltott jegyek, plussz az elmaradt bírságok, valamint az általad írt felmerült egyéb költségek, ilyen jelentős (7milliós) kárt okoztak volna a dkv-nak!!!
Tehát továbbra is kiváncsi lennék, arra hogy a dkv-nak hogy jött ki a 7 millió!!
Névtelen:
VálaszTörlés"Gps - (...) Az utasoknak pedig felesleges."
Nem sértésnek szánom, de látszik, hogy "alkalmi utas" vagy. Nem csak a 31-32-es járat létezik Debrecenben, ami párpercenként jár. Kellemetlen 20-30-50 percet várni azért, mert a menetrendben kiírt időpont előtt 5 perccel elmegy a busz a megállóból. Vannak ugyanis csak óránként közlekedő járatok, nem is kevés (főleg hétvégén).
Szerintem igenis szükséges a GPS. Az internetre talán nem kell járatkövetés, de ha már van kijelző a megállókban, ne "kamu" érkezési időt írjon már ki, hanem a ténylegeset.
Zsigmi!
VálaszTörlésAzért írtam, hogy az utasoknak felesleges a gps, mert fentebb olvastam, hogy nem tölti be a funkcióját,mert nem működik (pedig nem régi beszerzés), akkor meg minek???
Névtelen:
VálaszTörlésA "nem működik" és a "nem akarják működtetni" mást jelent. Mi az utóbbit feltételezhetjük, mivel technikailag megoldható lenne a dolog. Attól, hogy ők nem akarják megcsinálni, még nem felesleges.