2010. 01. 22.

Profán vágott imázs

Bajban a Modem. Persze csak anyagilag, mondják, pletykálják. Művészeti szempontból dübörög az imázspuma, visszhangzik a némított taps. A közgyűlésen már szóba került a pénznyelő óriáscsarnok finanszírozási problémája. A baj maradt, de a 2010-es üzleti tervet komolyabb ellenkezés nélkül nyelte le a testület.

Pannóca sorait olvasva: nincs válság, a Modemnél nincs. Ilyen merészen csak ott áraznak, ahol biztosak az anyagi számításokban. A jegybevétel és egyéb szolgáltatások fedezik a létesítmény bevételének hatvan százalékát. Ezt mondja Kósa Lajos. Hisszük. Csak nem érteni, mire akkor a nagy szomorkodás az állami támogatás hiánya miatt. Mi az a maradék negyven százalék? Semmi. Büszkén termeli ki adózó városunk. Dacból vághatjuk vele szemen a haldokló kormányt.


Az idei üzleti tervben stratégiai pontként szerepel a gazdasági válság okozta kihívásokra adandó válaszadás. (Milyen válság?) Gulyás Gábor belátta, hogy ennél magasabbra már nem tornázhatja a jegyek árát. A szponzorok sem tülekednek egymást taposva cudar időkben. Marad a tervezett tárlatok számának csökkentése. A megmaradókra ugyanakkora támogatás megy majd, mint tavaly, de az előre látható, éppen a jegyárakból eredő kisebb érdeklődés miatt a bevétel is nagyjából a tavalyi szinten mozog majd.

Jelképes az idei művészeti koncepció megfogalmazása is. 2009 a "szakralitás" jegyében telt (Messiások, templomépítészeti kiállítás), 2010 jelmondata "a velünk élő profán" lesz. Igazodva a nagyközönség depressziójához és lejegelt érdektelenségéhez.

takacsja: Részlet
A szürke ezer színe

A gondolat tetté érlelése már el is kezdődött, tavalyi előkészítéssel. Gyorsított közbeszerzési eljárást írtak ki a profán gondolatkör jegyében ledfal kivetítő és kapcsolódó audio rendszer szállítására és teljes körű telepítésére. Meg is van az eredmény. A végösszeg, amelyet a Modem kifizet: 42 millió forint.

Ilyen esetekben bevett gyakorlat, hogy a nyertesként kiszemelt cég vagy a pályáztató beszervez még egy-két ajánlattevőt, akik eleve rosszabb pályázatot nyújtanak be, mint az előre meghatározott győztes. Ez persze itt szóba sem jöhet. Aljas és gonosz gondolat lenne egy városi intézményről ilyesmit feltételezni. Azt talán lehet különösnek tartani, hogy a második helyen végzett cég kétmillió forinttal alacsonyabb áron végezné el a munkát, de ennyi pénzkülönbség nem oszt és nem szoroz. Ha figyelembe vesszük, hogy a nyertes vállalkozás debreceni (ide adózik) és nem először működik együtt az önkormányzattal. 2009-ben ugyanez a cég szállított tizennégymillió forint értékben tintapatront, festékkazettát és egyéb kiegészítőket a polgármesteri hivatal nyomtatóihoz, kütyüjeihez. Nincs tehát semmi meglepő a Modem-pályázat elnyerésében. Járt utat járatlanért... De ez már nem tartozik szorosan a témához.

A Modem imázsnövelésének kezdete viszont igen. A költségek csökkentését negyvenkét milliós kivetítő beszerzésével kezdeni megmosolyogtató. Nyilvánvaló, hogy szó sincs semmiféle válságról. A finanszírozási nyafogás értelmetlenné válik, a jegyárak pedig végre igazolást nyernek. A költségcsökkentés évében a kivetítő elengedhetetlen az imázshoz. Bizonyosan nagy hasznát fogják venni. Talán Gulyás Gábor arca lebegi majd tele, mint a kezdetek után, a Leonardo-kiállítás kapcsán, egy végtelenített videón. Mesél majd, oktat, tanácsot ad, néma kalauz lesz, ki virtuálisan vezet tárlatot, nyit új távlatot. Ez így természetes, velünk élő és hétköznapian profán.

Kong - Fisher - Pannóca

6 megjegyzés:

  1. Mondjuk ha tényleg 80ezren néznek meg egy kiállítást -ami tényleg hatalmas siker, még a hírekben is reklámozzák-, abból kb. 150 millió bevétel lehet a 3-4 hónap alatt (már ha mindenki vesz jegyet, talán köztisztviselőknek szokott lenni valami ingyenes promó, és tegyük fel sok a diákjegy).

    Ebből fizetni kell a dolgozókat, rezsit, az alkotásokért is gondolom valamennyit, biztonságot, technikát... erről van valami listánk?

    Egyébként nem értek a közgázhoz, de kereslet-kínálat egyensúlya..., olyan árat kellene találni aminél több látogató lenne. Bár lehet abból indulnak ki, hogy a művészet nem ilyen terület, nem érzékenyek a látogatók az árakra, de mint látszik van olyan érdeklődő, akit elriasztanak...

    VálaszTörlés
  2. A szomszédban meg ott van a konferencia központ. Régebben a Microsoft is bérelt ott helyett promóciós rendezvényeknek többízben, de mostanában annyira megemelték a bérleti díjat, hogy azt még a Microsoft sem hajlandó kifizetni. Inkább a Józsai műv. központba tartják már ezeket.
    Így lehet megemelt árral kevesebbet kaszálni.

    VálaszTörlés
  3. Közbeszerzési eljárás? Ne röhögtessetek már! Az a korrupció és a mutyi legalizált formája.

    VálaszTörlés
  4. Minek is az a LED fal a TOTEM-re? Nem holmi úri huncutság! Egy ilyen trendi elem lehetőséget nyújt pl. szponzorok megjelenésére, akik rögvest megnyitják pénztárcáikat és nem haboznak fizetni, csak hogy a falra kerüljenek. Egymást szorosan követve, ugye (hisz olyan kelendő válságban az ilyen felület). Bizonyára nem ez az elsődleges cél, de ha már ott lesz az a fal...

    VálaszTörlés
  5. De a Loki BL meccseit is lehet rajta közvetíteni. Sörterasszal. Gulyás lesz a pincér? Közbe szerez.

    VálaszTörlés
  6. Csak a vonyítás megy, mennyire nincs pénz. De csak a repiszámlákat kéne megnézni egy évben. Leesne az állad a csodálkozástól. És még pofáznak.

    VálaszTörlés

Ide debbenj: